سپتیک تانک ناب زیست

۳ بازديد
سپتیک تانک

تفاوت بین سپتیک تانک فاضلاب

سپتیک تانک فاضلاب نام دیگر است و هیچ تفاوتی در عملکرد این دو سیستم وجود ندارد.

هر دوی این سیستم ها برای تصفیه فاضلاب خانگی استفاده می شوند. اگر پساب توالت ها به طور مستقیم وارد چاه فاضلاب شود باعث مسدود شدن سوراخ های چاه و پر شدن مداوم چاه فاضلاب می شود. بنابراین باید راهی برای تصفیه اولیه فاضلاب اندیشید. در این حالت بهترین روش استفاده از سپتیک تانک یا سپتیک تانک پلی اتیلن است

مخزن فاضلاب سپتیک تانک

سپتیک تانک فاضلاب فضایی است که برای جمع آوری آب ایجاد می شود که بسته به نوع سپتیک تانک ممکن است از بتن، فایبرگلاس و پلی اتیلن ساخته شود.

سپتیک تانک دارای یک لوله ورودی و یک لوله خروجی است که فاضلاب انسانی داخل ساختمان از طریق آن وارد مخزن می شود.

وظیفه سازنده سپتیک ناب زیست در این مرحله ذخیره سازی پساب فاضلاب است که با نگه داشتن آن باعث جدا شدن جامدات و مایعات از یکدیگر می شود.

در داخل سازنده سپتیک فاضلاب در 3 لایه تشکیل می شود.

مواد جامد سبک تر از آب مانند روغن و گریس به سطح می رسند و جامدات سنگین تر از آب در کف مخزن فاضلاب می نشینند که لایه ای از لجن در کف مخزن ایجاد می کند.

همچنین لایه میانی موجود تا حدی شفاف است.

سپس لایه ‌های لجن و کلسین در سپتیک تانک ناب زیست که باکتری ‌های زیادی در آن وجود دارد، باقی می‌مانند. باکتری های موجود در لجن که باکتری های بی هوازی نامیده می شوند، وظیفه هضم لجن را بر عهده خواهند گرفت.

مواد و لجنی که قابل هضم نیستند در مخزن ذخیره شده و با استفاده از پمپ فاضلاب از مخزن تخلیه می شوند.

عملکرد سپتیک تانک زیست خالص

عملکرد سازنده سپتیک به این صورت است که فاضلاب خارج شده از خروجی لوله های تجهیزات بهداشتی پس از ورود به سپتیک تانک ناب زیست به دلیل کاهش دبی بخشی از مواد معلق و مواد سنگین ته نشین شده و به شکل ته نشین می شود. لجن در پایین مخزن. گرفتن

در مرحله بعد با کمک باکتری های بی هوازی که فعال شده اند شروع به تجزیه مواد آلی موجود و هضم لجن فاضلاب می کنند.

کار باکتری های بی هوازی این است که انرژی مورد نیاز خود را از تجزیه مواد آلی و معدنی فاضلاب به دست می آورند و بر خلاف باکتری های هوازی، این باکتری ها لجن و فاضلاب را بازسازی می کنند. در نتیجه فاضلاب به مواد آلی ناپایدار تجزیه می شود و در نتیجه این فعل و انفعالات، فاضلاب موجود در گندانبار به فاضلاب تبدیل می شود.

پساب حاصل از تصفیه فاضلاب با سپتیک تانک می تواند به فاضلاب شهری، ترانشه های جذبی، چاه های جذبی یا به آب های سطحی مجاور برای اهداف کشاورزی هدایت شود.

دفع فاضلاب روی زمین

در صورتی که سطح آب زیرزمینی پایین باشد و امکان ایجاد چاه برای جذب فاضلاب وجود داشته باشد. اگر سطح آب زیرزمینی زیاد باشد و زمین نفوذپذیری زیادی نداشته باشد، فاضلاب باید در زیر زمین پخش شود.

در این حالت فاضلاب به کمک شبکه ای از لوله های سوراخ دار در عمق 45 تا 90 سانتی متری به زیر زمین پخش می شود.

سپتیک تانک پلی اتیلن، مخزنی که به طور گسترده در تصفیه فاضلاب استفاده می شود

این مخازن از ترکیبی از قدرت طبیعت و فناوری اثبات شده برای تصفیه فاضلاب تولید شده توسط حمام، آشپزخانه و لباسشویی استفاده می کنند. یک مخزن سپتیک  ناب زیست معمولی از یک مخزن و یک میدان تخلیه یا میدان جذب آلودگی جامد تشکیل شده است.

در چاه جذبی که دیواره متخلخل دارد، در صورت ورود فاضلاب جامد به آن، امکان جذب آب از بین می رود. بنابراین با نصب سپتیک تانک پلی اتیلن ناب زیست می توان بار آلودگی اعم از BOD5 یا COD را تا 60 درصد کاهش داد. بدین ترتیب سازمان محیط زیست به کارخانه یا شرکت یا مجموعه ای که از این دستگاه بر روی چاه جذب استفاده کرده است، تاییدیه زیست محیطی می دهد و خط تولید را راه اندازی می کند.

سپتیک تانک

نحوه ساخت فضای داخل سپتیک تانک پلی اتیلن

جریان فاضلاب بین دو سپتیک تانک پلی اتیلن ناب زیست توسط لوله ای به قطر 10 تا 15 سانتی متر برقرار می شود. این کار ممکن است توسط سوراخ هایی که در دیواره جداکننده گندانبار در فاصله 30 تا 40 سانتی متری از سطح آزاد فاضلاب تعبیه شده است انجام شود. باید به گونه ای انجام شود که مواد شناور از انبار فاضلاب سرریز نشود. در داخل سپتیک تانک فاصله مرکز تا مرکز لوله ها یا سوراخ ها 30 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

برای رهاسازی گازهای حاصل از تجزیه فاضلاب در فضای مخازن از لوله ای به قطر 10 سانتی متر استفاده می شود که به آن دریچه هوا می گویند. همچنین برای جلوگیری از ورود یا افتادن حیوانات و پرندگان به داخل لوله تهویه دو کار انجام می شود: یا در انتهای آن توری نصب می کنند و یا با نصب خم 90 درجه، دهانه خروجی لوله تهویه را می چرخانند.

نصب سپتیک تانک بتنی آماده یا پیش ساخته

همانطور که می دانیم در 100% مواقع مدل بتن آماده به صورت استوانه ای عمودی تولید و برای نصب به محل پروژه ارسال می شود. محدودیت وزن آن امکان تولید حداکثر ظرفیت 15 متر مکعب را به صورت ماشینی فراهم می کند.

بنابراین برای نصب مدل بتنی پیش ساخته در ظرفیت بیش از 15 متر مکعب نیاز به لوله کشی و استفاده از منهول و کلکتور برای توزیع و جمع آوری فاضلاب خواهید داشت.

در هر صورت برای آماده سازی محل نصب سپتیک تانک بتنی ناب زیست باید حفره ای به قطر 1.5 برابر قطر آن و ارتفاعی معادل ارتفاع گندانبار به اضافه منفی حفر کرد. کد لوله خروج از مجتمع پس از سوراخکاری نیاز به تسطیح و پوشش بتن برای جلوگیری از کج شدن دستگاه پس از نصب می باشد. سپس دستگاه را با جرثقیل با وزنی معادل 2 برابر وزن سپتیک تانک قرار دهید تا در هنگام نصب، فلیپ های مخزن، جرثقیل را واژگون نکند.

سپتیک تانک عمودی

در برخی پروژه ها به دلیل محدودیت فضا کارفرما مجبور به استفاده از سپتیک تانک عمودی ناب زیست می شود. کاربرد مدل عمودی در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است به شدت کاهش می یابد. زیرا در این صورت ارتفاع مخزن افزایش می یابد و در هنگام نصب با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

نقشه گندانبار عمودی فاضلاب با نوع افقی آن متفاوت است. در این حالت دیوار وسط تقریبا از بین می رود اما با پایین کشیدن لوله های ورودی و خروجی به راحتی می توانید کمبود بافل وسط داخل انبار عمودی را جبران کنید.

ضخامت بدنه اصلی سپتیک تانک مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب به میزان خاکی که قرار است روی آن ریخته شود بستگی دارد.

عمودی یا افقی بودن بدنه اصلی سپتیک تانک بستگی به فضایی دارد که خریدار، پیمانکار، کارفرما یا مشاوری که قصد استفاده از آن را دارد می تواند در اختیار تیم نصب قرار دهد.

اگر فضای کمی در اختیار تیم نصب یا تولید باشد، بدنه اصلی دستگاه به شرط بالا نبودن سطح آب زیرزمینی و در صورت وجود فضای کافی در اختیار تیم طراحی می شود. قاعده)، سیستم به صورت افقی نصب می شود و ضخامت بدنه اصلی محصول بر این اساس است. طراحی و تولید می شود.

سپتیک تانک

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد